Sanarise Teknoloji Limited Şirketi

Odoo Satış Kullanım Kılavuzu

Satış uygulaması üzerinden Müşteri siparişlerini takip edebilir, işletmenizin yararına göre müşteri siparişlerini ve müşterilerinizi derecelendirebilir, sipariş takibi yapabilir ve siparişlerinizi faturalandırabilirsiniz. 

Ayrıca ürün listesi oluşturabilir, bu ürünleri fiyatlandırabilir ve satış ekipleri oluşturup satış ekiplerinin performanslarını analiz edebilirsiniz. 

Satış uygulaması da Odoo sisteminin bünyesindeki diğer uygulamalar gibi birbirleri ile entegre çalıştığından dolayı, Satış uygulamasında oluşturacağınız bir faturanın takibini Muhasebe uygulamasından yapabilirsiniz. 

Muhasebesel kayıtlar ve satış siparişlerinden sonra oluşturulan faturalar birbirleri ile eşleşerek ilerler. Böylece, yıl sonu kapanışlarında işletmeniz uyum sorunu yaşamaz. Satış uygulamasına erişmek için Uygulamalar kısmında yer alan aşağıdaki uygulamayı yüklemeniz yeterlidir.

Siparişler

Teklifler 

Teklifler sayfası tüm sipariş tekliflerini görüntüleyeceğiniz ve sipariş teklifi oluşturabileceğiniz sayfadır. 

Satış uygulaması içinden Siparişler>Teklifler yolunu izleyerek ulaşabilirsiniz. 

Yeni bir satış teklifi oluşturmak için, aşağıdaki görselde kırmızı ile çerçevelenmiş “Oluştur” butonunu seçmeniz yeterli olacaktır.

“Oluştur” butonunu seçtikten sonra aşağıdaki teklif oluşturma ekranını görebilirsiniz. Müşteri, sipariş edilecek ürün, fiyat tutarı gibi gerekli bilgiler girildikten sonra dilerseniz bu teklifi ilgili kişileri bilgilendirmek amacıyla e-posta ile gönderebilir, yazdırabilir ya da “Satışı Onayla” butonunu seçerek teklifinizi onaylı bir siparişe dönüştürebilirsiniz. 

Sipariş teklifi oluşturmak için, altta kırmızı ok ile işaret edilen “Bir Öge Ekle” alanını kullanarak siparişe ürün ekleyebilirsiniz. Sağ tarafta yer alan geçerlilik tarihi bölümü sipariş teklifinin ne zamana kadar geçerli olduğunu gösterir. Fiyat listesi ise oluşturduğunuz fiyat listelerinden getirilir. Örneğin indirim döneminde oluşturduğunuz indirimli fiyat listesini getirip ürünün fiyatında otomatik bir güncelleme sağlayabilirsiniz. 

Ayrıca, “Ödeme Koşulları” alanından Peşin Ödeme,  15 Gün, 30 Gün gibi çeşitli ödeme koşullarını getirerek, ödemenin belirttiğiniz şekilde olmasını sağlayabilirsiniz.

 

 

Oluşturulan tüm teklifleri Siparişler>Teklifler yolunu izleyerek görebilirsiniz. 

Teklif No, Teklif tarihi, müşteri, satış temsilcisi (teklifi oluşturan kişi), toplamı (teklif tutarı) ve durumunu (teklifin hangi aşamada olduğu) rahatlıkla görebilirsiniz.  Aşağıdaki görselde örnek sipariş tekliflerini listelenmiş olarak görmeniz mümkün.

Siparişler

Oluşturduğunuz sipariş tekliflerini onayladığınızda bu sayfada listelenir. 

Teklif, onaylandığında siparişe dönüşür, bir sonraki adım faturalama ve ödeme almadır. Siparişler menüsünden müşteri siparişlerini takip edebilir ve “Oluştur” butonunu seçerek kolayca müşteri siparişi oluşturabilirsiniz.

“Oluştur” butonunu seçtikten sonra gerekli tüm bilgileri girerek aşağıdaki gibi satış siparişi oluşturabilirsiniz.
Bilgileri girdiğinizde siparişinizi mail ile gönderebilir ya da “Satışı Onayla” butonunu seçerek siparişinizi onaylı bir sipariş haline dönüştürebilirsiniz. Bundan sonraki aşamalar siparişi faturalandırma ve ödemeyi tahsil etmektir..

 

Aşağıdaki görselde örnek satış siparişlerini listelenmiş olarak görebilirsiniz.

Müşteriler

Müşteriler bölümünden gerekli bilgileri girerek müşteri kartları oluşturabilirsiniz. 

Oluşturduğunuz müşterileri daha sonra teklif veya sipariş oluştururken kullanabilirsiniz. 

Odoo’da tüm uygulamalar birbiriyle entegre olduğu için herhangi bir bölümden oluşturduğunuz müşteri kartları “Satış Yönetimi” uygulamasının “Müşteriler” bölümünde gözükmeye başlayacaktır. 

İsterseniz bu bölümden “Oluştur” butonunu seçerek müşteri oluşturabilir ya da “İçe Aktar” butonunu seçerek farklı bir kaynaktan içeriye veri aktarabilirsiniz. 

Müşteriler sayfasından “Oluştur” butonunu seçtiğinizde aşağıdaki görseli görebilirsiniz. Bu ekranda girebileceğiniz çeşitli bilgiler mevcuttur.

Müşterinin şahıs veya şirket olduğunu seçebilir, vergi no, adres bilgileri, pozisyonu ve tüm iletişim bilgilerini girebilirsiniz. İsteğiniz doğrultusunda müşterinizi daha kolay sınıflandırabilmek adına “Etiketler” bölümünden müşterinize etiket atayabilirsiniz. Örneğin müşteriniz perakende sektöründe faaliyet gösteriyorsa “Perakende” etiketi oluşturabilirsiniz.

Kırmızı ile çerçevelenmiş smart buton alanından diğer uygulamalarla entegre bir şekilde oluşturduğunuz müşteri adına takvimden toplantı alabilir, müşteriyi analitik hesaba bağlayabilir, websitenizde yayınlayabilir, “Müşteri Ekstresi” alanından İş Ortağı defterine müşteri ile ilgili not ekleyebilir ve kırmızı ok ile işaretli “Daha” adlı alandan müşteri adına anında fatura oluşturabilirsiniz.

Müşteri oluşturma ekranının alt panelinde ise müşteri bilgileri girebileceğiniz çeşitli bölümler mevcuttur.

Kontaklar & Adresler: “Bir Öge Ekle” butonunu kullanarak müşterinin kontak adresi, fatura adresi, sipariş adresi, diğer ve kişisel adreslerini girebilirsiniz. Bu adreslerin hepsi birbirinden farklı olabilir. Aşağıda Kontak oluşturma ekranı verilmiştir.

İç Notlar: Müşteri ile ilgili özel notlar alabileceğiniz bölümdür.

Satış&Satınalma: Müşterinin Satış ve Satınalma bilgilerini bu alandan girebilirsiniz. Bu bölümdeki Satış kısmından Satış temsilcisi (müşteriden hangi çalışanınızın sorumlu olduğu), Fiyat listesi (hangi fiyat listesine tabi olacağı), İç Referans (eğer içerden bir çalışanınız tarafından tavsiye edilmişse onun ismi), ve ödemeler (banka hesapları, kredi kartı bilgileri) yer almaktadır. Satınalma bölümünde ise müşteri aynı zamanda tedarikçi ise etkinleştirme butonu ve yine tedarikçi ise satış noktası barkod bilgileri girme alanı mevcuttur.

E-Fatura: Müşteriniz E-Fatura kayıtlı kullanıcısı ise çıkan gerekli bilgileri girmeniz gerekmektedir. Bu bilgiler E-Fatura senaryosu (Temel veya Ticari), varsayılan E-Fatura Posta Konusu, Gönderici Birimler ve Posta Kutularından oluşur. “Gelen Faturaların Satırlarını İçeri Al” seçeneğini etkinleştirirseniz müşterinin oluşturduğu fatura satırları Müşteri Faturalarında otomatik olarak gözükmeye başlayacaktır. 

Muhasebe: Dört ana başlıktan oluşur; Satış, Satınalma, Mali Bilgi, Muhasebe Kayıtları. Satış bölümünde Müşteri Ödeme Koşulları bilgisi mevcuttur (Peşin, 15 Gün, 30 Gün vb). Satınalma bölümünde ise eğer müşteri aynı zamanda tedarikçi ise Tedarikçi Ödeme Şartları mevcuttur (Peşin, 15 Gün, 30 Gün vb). Mali Bilgi bölümünden Mali Koşul bilgileri ve Vergi Dairesi bilgileri girebilirsiniz. Muhasebe Kayıtları bölümünde ise Alacak Hesabı (Müşteri hesabı; 120-126-128-129 hs. vb.) ve Borç Hesabı (Tedarikçi hesabı; 320-326 hs. vb.) bilgilerini girebilirsiniz.  Alacak ve Borç hesaplarında öndeğer hesaplar otomatik olarak gelir, bu hesapları detaylandırmamışsanız (cari takibinizde hiç bir sıkıntı oluşturmaz.) değiştirmenize gerek yoktur.   

Faturalama

Faturalanacak Siparişler

Oluşturduğunuz ve satışını onayladığınız tüm siparişler faturalandırılmak üzere bu bölüme aktarılır. 

Arttırılacak Satışlar 

Teslim edilen miktar sipariş edilen miktardan fazla ise ve ürünler sipariş miktarına göre faturalandırıldıysa, ilgili sipariş otomatik olarak bu bölüme aktarılır. 

Örneğin; sipariş edilen ve faturalanan miktar 10 adet, fakat teslim edilen miktar 15 adet ise (bir hata sonucu) Odoo bu hatayı düzeltmeniz adına sizi uyarır. Aynı zamanda, 10 adet sipariş edip daha sonradan siparişi 5 adet yükseltmek istemiş olabilirsiniz. Eğer 10 adet oluşturduğunuz sipariş üzerinden 15 adet teslim ederseniz bu operasyonel açıdan yanlış bir hareket olur. 5 adetlik bir sipariş daha oluşturmanız gerekecektir. 

Dolayısıyla Odoo, teslim edilen miktarın sipariş edilen miktardan fazla olduğu durumlarda sizi uyarır ve konu ile ilgili aksiyon almanız adına bu gibi siparişleri otomatik olarak bu bölüme aktarır.

Arttırılacak Satışlar bölümüne ulaşmak için Faturalama>Arttırılacak Satışlar yolunu izleyiniz. 

Katalog

Ürünler

Ürünler bölümünde şirketinizde satılabilir tüm ürünleri görüntüleyebilir, dilerseniz “Oluştur” butonundan ürününüze ait gerekli bilgileri girerek yeni ürün oluşturabilir ve mevcut ürünlerinizin bilgilerini düzenleyebilirsiniz. Ürünler kısmına ulaşmak için Katalog>Ürünler yolunu izleyiniz.

Yeni bir ürün oluşturmak için “Oluştur” butonunu seçtiğinizde karşınıza aşağıdaki sayfa çıkacaktır. 

Üst panelden, ürünü Websitesinde yayınlayabilir, ürün hareketlerini yönetebilir, satış ve satınalma satırlarına ulaşabilir, ürün ağaçları bilgilerini (ürünü üretmek için hangi malzemelerin ihtiyaç olduğunu) girebilir ve ürünün statüsünü aktif veya pasif olarak değiştirebilirsiniz. 

Alt panelde Genel Bilgi, Varyantlar, Satış, Satınalma, Stok, Faturalama, Notlar bölümleri mevcuttur. Her bölümde ürün ile ilgili ayrı bilgiler girebilirsiniz. 

Genel Bilgi

Ürün Türü: Sarf Malzeme (stok takibi olup envanter takibi olmayan ürün), Stoklanabilir Ürün (envanter takibi yapılan ticari ürün) ve Hizmet (stok ve envanter takibi olmayan ticari ürün) olarak üçe ayrılmaktadır.  

Kategori: Ürünün kategorisini belirlemektedir. Kategorileri işletmenizin ihtiyacına göre oluşturabilir ve şekillendirebilirsiniz.

İç Referans: Bu bölüme ürünün stok kodunu girebilirsiniz. (Odoo standart yapısında bir stok koduna ihtiyaç duymaz. Bu sebeple kullanımı isteğe bağlıdır.)

Barkod: Bu bölüme ürünün barkodunu girebilirsiniz.

Satış Fiyatı: Ürünün satış fiyatını bu alana girebilirsiniz.

Maliyet: Ürünün maliyetini bu alana girebilirsiniz.Bir satınalmaya dayanmayan (sayım farkı vb.) stok giriş işlemlerinde bu değer kullanılır.

Varyantlar

Varyantlar ürünlerin niteliklerini (rengi, bedeni, boyutu) sisteme girebileceğiniz alandır.

Satış

Satış noktasından ürünün web sitesindeki bilgilerini girebilir (ürün aksesuarı, resim stili, alternatif ürünler, e-ticaret kategorileri), ürüne fiyat listesi tanımlayabilir, satış noktası kategorisi oluşturabilirsiniz.

Satın Alma

Bu sekmeden ürünün detaylı tedarikçi bilgilerini (hangi fiyattan alınacağı, kaç adet sipariş edileceği ve hangi tarihlerde teslim edileceği gibi) girebilirsiniz.

Stok

Stok bölümünden stok operasyonlarını işletmenizin ihtiyacı doğrultusunda özelleştirebilir, üretim ve müşteri teslim süresi belirleyebilir, lojistik ayar bilgileri ve üretim konum bilgileri girebilir ve stok izlenebilirlik ayarlarını (lot’lara göre, benzersiz seri no’lara göre) belirleyebilirsiniz.

Faturalama

Faturalama bölümü Alacaklar (Müşteri Vergileri, Gelir Hesabı, Ertelenmiş Gelir Türü), Borçlar (Tedarikçi Vergileri, Gider Hesabı,  Maliyet Yüklemeleri, Faturalama ve Satın Alma Faturaları), Maliyet Yüklemeleri, Faturalama Kuralı (Sipariş miktardan ya da teslim edilen miktardan fatura etme seçenekleri mevcuttur) ve Satın Alma (kontrol ilkesinin sipariş edilen miktarda ya da teslim edilen miktarda oluşmasını sağlar. Sistem seçeceğiniz evrelere göre kontrolü sağlar) bölümlerinden oluşur.

Notlar

Bu bölüm üzerinde Satış süreci ile ilgili tüm aşamalar için (müşteri, teslimatlar, iç transferler, tedarikçiler, malzeme kabül) ayrı bir şekilde açıklama yazabilirsiniz.

Raporlama

Satış 

Satış raporları satış ile ilgili tüm verilerinizi analiz edip, raporlayabileceğiniz alandır. 

Satış raporlarına Raporlama>Satış yolunu izleyerek ulaşabilirsiniz. 

Satış raporlarını faturalanan tutara, ürün miktarına, satılan adetlere, sipariş miktarına, birim fiyata göre filtreleyebilir pasta dilimi, çizelge gibi çeşitli grafiklerde kolayca görüntüleyebilirsiniz. 

Aşağıdaki görselde de görüldüğü gibi satış raporlarınızı sipariş miktarı, teslim edilmiş miktar, faturalandırılmış veya faturalandırılmamış gibi çeşitli ölçülere göre filtreleyebilirsiniz. Satış raporu, getirdiğiniz ölçülere göre otomatik olarak güncellenecektir.

Satış Ekipleri 

Satış Ekipleri bölümü oluşturduğunuz ekipler ile ilgili verilere ulaşıp, analiz edebileceğiniz alandır. 

Satış Ekipleri raporu çeşitli alanlardan oluşturduğunuz verilere göre güncellenen dinamik bir rapordur. 

Yapılandırma > Satış Ekipleri yolunu izleyerek satış ekipleri sayfasına ulaşabilirsiniz. 

Satış ekibi bazlı performans analizleri çıkarabilir performansa dayalı prim sistemi oluşturabilirsiniz. Satış Ekipleri bölümü bu açıdan şirketiniz adına oldukça önem arz etmektedir.

Satış Ekipleri Analizi 

Satış Ekipleri analizi satış ekibi başına düşen satışları pivot tablo şeklinde görüntüleyebileceğiniz alandır. 

Raporlama>Satış Ekipleri Analizi bölümünü izleyerek Satış Ekipleri Analizine ulaşabilirsiniz. Bu rapordan satış ekiplerinin ayrı ayrı ne kadar satış yaptığını görebilirsiniz. Raporu pivot şeklinde oluşturabilir aşağıdaki görselde kırmızı ok ile gösterilen sembolden raporu XLS formatında indirebilirsiniz. 

Yapılandırma

Ayarlar 

Yapılandırma>Ayarlar yolunu izleyerek Ayarlar bölümüne ulaşabilirsiniz. Ayarlar kısmında değiştirebileceğiniz birçok seçenek ile karşılaşacaksınız. 

Şirketinizin ihtiyacına göre gerekli ayarlamaları yapabilirsiniz;

İndirimler: Teklif ve Sipariş satırlarında indirim yapmanıza olanak sağlar.

Ürün Başına Birden Çok Satış Fiyatı: Her bir ürün için birden fazla birim fiyat ve otomatik iskontolar gibi özel fiyat ayarlamaları yapmanıza olanak sağlar.

Kar Marjı: Siparişlerinizde ilgili ürünlerin maliyet ve satış fiyatlarından yola çıkarak kar marjını görebilmenize olanak sağlar.

Kuponlar & Promosyonlar: Promosyon ve Kupon kampanyalarını yönetmenize olanak sağlar.

Müşteri Hesabı: İşletmenizin yer aldığı sektöre göre B2B ve B2C seçenekleri de mevcuttur. Örneğin aşağıdaki resimde B2B seçeneğini seçerseniz müşteri hesapları davet üzerine açılır. B2C’de ise abonelik sistemi olur. Nihai tüketiciler sisteminize üye olarak sipariş verirler.

Nitelikler ve Varyantlar: Ürünlerinizi belirli niteliklere göre ayarlayıp yönetmenize olanak sağlar. (Örneğin; Renk, Boyut, Beden vb.)

Ölçü Birimi: Satınalma ve satış süreçlerinizde ürünlerinizi farklı ölçü birimleri ile yönetmenize olanak sağlar. (Örneğin; Adet, Kg, Gr, Metre, Cm vb.)

Spesifik E-Posta: Fatura ödendiğinde ilgili ürüne özel e-posta gönderebilmenize olanak sağlar.

Ürün Paketleri: Ürünleri ambalajlayarak paket bazında farklı ölçü birimleri ile satış yapmanıza olanak sağlar. (Örneğin; 10 adet kazağın 1 koli ile yönetilmesi)

Vergi Görünümü: Satış siparişlerinde satır alt toplamlarına isteğinize göre Vergi Hariç veya Vergi Dahil fiyatlar getirir.

Online İmza ve Ödeme: Müşterilerinizin online kayıt olup ödeme yapmasına imkan tanır. 

Teklif Şablonları: Sipariş sırasında göndereceğiniz yazılı teklifini şablon şeklinde hazırlamanıza imkan tanır.

Müşteri Adresleri: Sevk adresinin müşteri adresinden farklı olduğu durumlarda bu özelliği etkinleştirerek müşteriye ayrı adres girmesine imkan tanırsınız.

Varsayılan Şartlar ve Koşullar: Satış sözleşmesi ile ilgili şart ve koşul bilgilerini buraya girebilirsiniz.

Uyarılar: Siparişlerde ürün veya müşteri için uyarılar alabilirsiniz.

Satış Siparişinde Bölümler: Satış sipariş bölümlerini etkinleştirir. Odoo’da hizmet ve malzeme olmak üzere iki farklı satış sipariş bölümü ön tanımlı olarak mevcuttur.

Onaylanmış Siparişleri Kilitle: Bu özellik siparişleriniz onaylandıktan sonra siparişler üzerinde değişiklik yapılmasını engeller. 

Proforma Fatura: Müşterilerinize proforma fatura göndermenize yardımcı olur. 

Sevkiyatlar ile ilgili ayarlarınızı aşağıdaki bölümden yönetebilirsiniz. 

Çalıştığınız kargo firmalarını işaretleyebilir, taşıma ücretlerini (siparişlere teslimat maliyetlerini dahil eder), teslim tarihi (siparişlerde teslim tarihi belirler), teslimat koşulları (sipariş ve faturalarda Teslim şekillerini gösterir) ve siparişe özel rotalar (kalem bazında özel rotalar oluşturmanızı sağlar) özelliklerini etkinleştirebilirsiniz.

Faturalama Kuralı : Satış siparişlerinin sipariş veya teslim edilen miktar üzerinden faturalanmasına bu alandan karar verebilirsiniz.  

 

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir